Læs mere om nakkesmerter

Man kan få ondt i nakken af stress, overbelastning og en dårlig holdning, og jo ældre man bliver, jo mere påvirkes man. Her kigger vi nærmere på årsagerne til nakkesmerter, og hvad man kan gøre for at lindre dem.

Behandling af din smerte

Symptomer på nakkesmerter

Du kan få ondt, hvis du er stiv eller har infiltrationer i nakken, og smerterne kan sprede sig til skuldrene, den øvre del af ryggen og armene.

Smerter i nakken kan skyldes, at nerverne i nakken komprimeres, hvilket kan føre til følelsesløshed, svaghed og en stikkende fornemmelse i hænderne eller armene.

01

Nakkesmerter kan også forekomme i sammenhæng med spændinger eller spasmer i musklerne samt hovedpine.

02

Du kan høre eller få en klikkende eller skrabende fornemmelse, når du bevæger hovedet. Dette opstår, når knogler berører hinanden, eller hvor ledbånd gnider mod knoglen.

03

Hvordan påvirkes du af at have ondt i nakken?

Nakkesmerter kan være forbundet med stort ubehag, idet man er begrænset i selv de mindste bevægelser – f.eks. at dreje hovedet for at se sig omkring eller løfte indkøbsposer, uden at det gør ondt eller føles ubehageligt.

Behandling af din smerte

VIDSTE DU DET?

Hvis du vågner en morgen og opdager, at nakken er vredet til den ene side, og du har svært ved at bevæge dig, kan du være ramt af hold i nakken – akut torticollis. Hold i nakken skyldes, at du har beskadiget musklerne i nakken. Skaden kan være opstået på grund af dårlig holdning, eller at nakken ikke har fået nok støtte, mens du sov. Det går normalt over efter et par døgn, man det kan tage en uge, før du kan mærke en forbedring.

27 % af alle danskere som har ondt, oplever at have nakkesmerter.*

*Adspurgte danskere

Hvorfor får man ondt i nakken?

Nakkesmerter har forskellige årsager – lige fra skader, kroniske smertetilstande til stress, overbelastning og dårlig holdning. Problemet forekommer hyppigt, men jo ældre man bliver, desto mere sandsynligt er det, at man bliver ramt af nakkesmerter.

Hold øje med din kropsholdning

Tænk på din holdning

En af de absolut hyppigste årsager til nakkesmerter er muskelspændinger eller belastninger forårsaget af en dårlig holdning. Måske sidder du forkert, når du ser fjernsyn eller arbejder ved computeren, sover i en ubekvem stilling eller også drejer du nakken for meget og overbelaster den. Spændte nakkemuskler kan også skyldes stress.

Ulykker og anatomiske årsager

Ulykkestilfælde og anatomiske årsager

Nakkesmerter kan også skyldes f.eks. whiplash (piskesmæld), som er en skade, man rammes af, hvis ens bil bliver påkørt bagfra, så ens hoved først slynges kraftigt tilbage og derefter frem. En anden årsag kan være, at anatomien i din nakke ikke er rigtig normal, f.eks. kan nakkehvirvlernes placering i forhold til hinanden være afvigende (cervikal dysfunktion). I disse tilfælde bør du søge lægehjælp og få professionel behandling.

Behandling hos specialist

Nakkesmerter kan ofte lindres ved at tage nogle simple forholdsregler i hjemmet. Smertestillende medicin kan være et godt valg til behandling af nakkesmerter, enten som lægemidler der sluges, eller som påføres direkte på det påvirkede område. Du kan også prøve at pålægge varme eller kolde omslag, forsigtigt udføre nakkeøvelser, som kan forbedre bevægeligheden, samt kigge nærmere på din holdning for at sørge for, at den ikke forværrer situationen. Hvis du samtidigt med nakkesmerterne også døjer med følelsesløshed, forringet styrke i arme og hænder eller stikkende smerter i skuldrene eller armene, så bør du dog søge lægehjælp. Du kan bede specialisten anbefale dig lette øvelser som f.eks. udstrækninger og forsigtige bevægelser, som kan hjælpe dig med at genvinde styrken og smidigheden. Hvis du trods disse anbefalinger stadig har ondt, kan din læge ordinere undersøgelser som f.eks. røntgen, MRI eller CT.

Enkle årsager til nakkesmerter

Dårlig holdning foran fjernsynet eller computeren
Ubekvem sovestilling
Du drejer eller vinkler halsen på en unormal måde
Stressrelateret belastning

Årsagerne til nakkesmerter er mange. Generelt er der dog visse årsager, som forekommer mere hyppigt end andre. Derfor har vi samlet fire enkle årsager til, at du har nakkesmerter.

Vores kroppe er ikke designet til at sidde ned i mange timer af gangen hver dag. Derfor er stationære siddestillinger foran fjernsyn eller computer ikke en naturlig position for kroppen. Resultatet er, at du på sigt kan udvikle nakkesmerter på grund af de muskelspændinger og belastninger, som din krop udsættes for.

Et af de steder, hvor vi bruger længst tid, er i vores seng, når vi sover om natten. Da vi ligger ned gennem hele natten, kan en forkert sovestilling føre til nakkesmerter. Hvis du har ligget ubekvemt gennem en hel nat, er det ikke unormalt, at du vågner op med hold i nakken, hvilket kan være meget ubehageligt.

Vores nakkemuskel anvendes blandt andet til at rotere vores hoved, men der er stadig bevægelser og vinkler, der er unaturlige for vores nakke. Hvis du foretager disse bevægelser, kan det resultere i nakkesmerter.

Hvis du oplever en stor mængde stress i hverdagen, kan det resultere i nakkesmerter. Årsagen er typisk, at du som følge af stressen konstant spænder i nakke og skuldermusklerne, så de aldrig for lov til at slappe af. Dette kan på sigt medføre nakkesmerter, da der forekommer en overbelastning af nakkemuskulaturen.

Generelt er der ikke en rigtig eller forkert kropsstilling, der kan afhjælpe eller forårsage nakkesmerter. Du bør så vidt muligt forsøge at undgå positioner, hvor du kan mærke, at din nakke blive belastet. Det kan være en god ide at variere stilling så ofte som muligt, så din nakke aflastes.

 

Hvad kan du selv gøre for at undgå nakkesmerter?

Hvis du oplever nakkesmerter, er det vigtigt, at du ikke ligger dig i sengen for at søge aflastning. Det er bevist, at nakkesmerter varer længere, hvis du forbliver inaktiv. Vedligehold derfor din hverdag så vidt muligt. Fortsæt med at tage på arbejde og bliv i din daglige rutine.

Hvis du oplever akutte nakkesmerter, f.eks. i forbindelse med en skade, kan du påføre et kuldelegeme til smertestedet. Dette kunne eksempelvis være en ispose. Bemærk, at isen ikke skal påføres huden direkte, så du kan med fordel vikle kuldelegemet ind i et viskestykke eller lignende. Isen skal lægges på smertestedet af 15 minutters varighed, 5-6 gange dagligt. Der skal gå en time mellem påføring.

Ofte er nakkesmerter ikke et udtryk for en alvorlig lidelse, og de fleste nakkesmerter fortager sig efter et par dage.
Du kan eventuelt anvende en af følgende øvelser for at strække nakken ud:

  • Se først over din ene skulder ved at dreje hovedet, se derefter ligeledes over din anden skulder.
  • Kig op ved at lægge hovedet tilbage.
  • Kig mod gulvet ved at forsøge at lægge hagen på brystet.
  • Stræk nakken ved at forsøge at lægge højre øre til højre skulder. Gentag for venstre side.

Disse øvelser kan skabe blodtilførsel til nakken og i nogle tilfælde hjælpe give en smertelindrende effekt.

Se vores sortiment mod muskelsmerter

Få mere at vide om, hvordan vores produkter kan
hjælpe dig

Få indsigt i, hvilke Voltaren-produkter, der kan hjælpe med at lindre netop din smerte.

Læs mere

Voltarens produkter

Læs mere

Hvad er smerte?

Forstå, hvordan smerte fungerer og de mange årsager til kropssmerte.

Læs mere

Hvordan virker Voltaren?

Få mere at vide om, hvordan Voltaren kan virke som smertestillende mod muskelsmerter og mindske inflammation.

Læs mere

Hold kroppen i form

Få mere at vide om fordelene ved motion, og hvordan motion kan hjælpe dig med at holde dig i form og lindre smerter.

Læs mere
26% af mænd  og 35% af kvinder i højindkomstlande motionerer for lidt 26% af mænd  og 35% af kvinder i højindkomstlande motionerer for lidt