Hvorfor får man ondt i musklerne?

Idrætsskader og forstrækninger på grund af overanstrengelse er de mest almindelige årsager til muskelsmerter. Her kigger vi nærmere på symptomerne på og behandlingen af muskelsmerte.

Behandling af din smerte

Symptomer på muskelsmerter

Ømhed og smerte er symptomer på muskelskade og kan opleves både under bevægelse og i hviletilstand.

En muskelskade kan føre til inflammation, som igen forårsager smerte og hævelse. Du kan opleve at være øm, når du aktiverer musklen eller berører den.

01

Musklerne kan også gøre ondt, selv når du hviler dig, eller kun når du aktiverer den skadede muskel.

02

Muskelsmerte kan være så svag, at du knap nok registrerer den – eller så kraftig, at du næsten ikke kan aktivere musklen overhovedet.

03

Hvordan påvirkes

du af muskelsmerter?

Muskelsmerter kan være anstrengende og hæmme din bevægelighed. Langt de fleste har oplevet at blive ramt af muskelsmerter, som kan besværliggøre de mest hverdagsagtige aktiviteter, som f.eks. at stå ud af sengen, gå på trapper og løfte ting.

Behandling af din smerte

VIDSTE DU DET?

Ordet myalgi (muskelsmerte) stammer fra antikkens Grækenland – på græsk betyder "myos" muskel og "algos" smerte.

62 % af alle danskere siger, at den smerte de oplever, påvirker deres livskvalitet negativt.*

 

 

*Adspurgte danskere

Hvorfor rammes vi af muskelsmerter?

Muskelsmerter skyldes almindeligvis overanstrengelse eller småskader, måske efter en hård tenniskamp eller et fald, eller måske på grund af overbelastning og stress, som kan få musklerne til at spænde op og gøre ondt.

Overanstrengelse kan forårsage muskelsmerter

Overanstrengelse kan også give ondt i musklerne

Muskelsmerter påvirker som regel kun nogle få muskler eller en mindre del af kroppen, og skyldes ofte overanstrengelse eller en mindre skade. Du kan f.eks. få en forstrækning eller vrikke om, fordi du har anstrengt dig for meget på løbeturen. Forstrækninger og forstuvninger med muskelsmerte til følge opstår også ofte, når man snubler eller falder.

Stress og muskelsmerter

Stress og muskelsmerter

En anden almindelig årsag til muskelsmerte er stress. Når du er anspændt og stresset producerer kroppen hormoner, som får musklerne til at trække sig sammen, hvilket gør dig mere sårbar over for smerte. Det er derfor, at din rygsmerte kan forværres efter en anstrengende arbejdsdag.

Forkølelse kan forårsage pine og smerte

Forkølelse kan forårsage smerte.

Hvis musklerne i hele kroppen gør ondt, kan det føre til en infektion, f.eks. en helt almindelig forkølelse.

 

Behandling hos specialist

Muskelsmerterne aftager som regel efter nogle dage. Du kan bruge smertestillende og receptfrie antiinflammatoriske lægemidler til at lindre smerten. Denne type lægemidler findes både til ind- og udvortes brug, og de sidstnævnte smører man ganske enkelt på huden, hvor det gør ondt. Hvis muskelsmerterne bliver alt for kraftige og uudholdelige, bør du skal søge råd hos en specialist. Specialisten kan anbefale dig visse kropsøvelser for at rehabilitere musklerne. En læge kan også ordinere yderligere undersøgelser, f.eks. at du får taget røntgen, MRI- eller CT-scanning samt blodprøve for at udelukke evt. bagvedliggende årsager.

Sådan lindrer du akut muskelsmerte: PRICE

Protect – beskyt smertestedet mod yderligere beskadigelse f.eks. ved at bruge en slynge eller krykke.
Rest – hold dig i ro og undgå at dyrke motion, der kan forværre skaden.
Ice – læg en ispose på smertestedet hver anden eller hver tredje time i 15-20 minutter. Pak isposen ind i et håndklæde for at undgå, at isen kommer i direkte kontakt med huden.
Compress – benyt elastisk kompressionsforbinding i løbet af dagen for at mindske hævelsen.
Elevate – placer om muligt den beskadigede kropsdel over hjerteniveau for at mindske hævelsen.

Se vores sortiment

Få mere at vide om, hvordan vores produkter kan
hjælpe dig

Få indsigt i, hvilke Voltaren-produkter, der kan hjælpe med at lindre netop din smerte.

Læs mere

Voltarens produkter

Læs mere

Hvad er inflammation?

Læs alt om de processer, som forårsager inflammation, hvorfor man rammes, og hvordan man har det i kroppen...

Læs mere

Forstå din krop i takt med, at du ældes

Få større kendskab til din krops funktioner, hvordan den ændres, efterhånden som du bliver ældre, og hvordan du takler aldersbetinget kropssmerte...

Læs mere

Rygsmerter kan lindres med en aktiv livsstil

Bevægelse kan være et af de bedste alternativer til lindring af rygsmerter. Her kan du få nogle gode råd om, hvordan du får en mere aktiv livsstil.

Læs mere
30% af alle danskere har smerter i ryggen 30% af alle danskere har smerter i ryggen

*Adspurgte danskere